Grenzen herkennen

Terug

Grenzen herkennen

Geplaatst op: 20/03/2018

Merk je dat je geen energie meer hebt voor de leuke dingen?
Weet je eigenlijk helemaal niet meer wat je leuk vindt?
Of heb je het gevoel dat je aan het overleven bent ipv leven?
Wil je weten wat je eigen grenzen zijn?
Hoe je ze herkent en wanneer je jouw eigen grenzen bereikt hebt?

Herkennen van persoonlijke grenzen is moeilijk

Een persoonlijke grens is voor iedereen verschillend.
Je hebt grenzen op emotioneel, mentaal en fysiek vlak.
Je lichaam geeft echt aan als je jouw grenzen bereikt hebt.
Soms ben je alleen zo aan het overleven dat je jouw grenzen niet meer voelt.
Het herkennen van je persoonlijk grenzen is ook moeilijk.
Het is best lastig, het is namelijk een proces dat zich onbewust afspeelt.
De grenzen van de een zijn ook niet de grenzen van de ander.

Ik deel twee verhalen met je.
Een persoonlijk verhaal en het verhaal van Jantien, die door een burnout thuis zat.

Persoonlijk verhaal

Verhaal van de periode dat ik als mantelzorger voor mijn dementerende moeder aan het zorgen was.
En ik net mijn wandelcoachopleiding had afgerond en ik wilde zo ontzettend graag mijn nieuwe bedrijf gaan neerzetten.
Ik wilde weer gaan deelnemen in de maatschappij. Ik had er gewoon zin in in. Ja ik was ambitieus.
In die periode werd mijn moeder ziek.
Terwijl ik op dat moment met mijn oudste dochter een stedentrip ondernam naar Florence.

Iets wat ik al zo graag wilde
Tijdens die trip werd ik steeds gebeld door de instelling van mijn moeder.
Mijn moeder ging slecht en de arts zou erbij komen.
Die zondag nog intensief contact gehad en zondagavond terug naar huis.
Maandagochtend was ik vroeg bij mijn moeder en ik zag het al.
Dat zou hem echt niet meer worden.
Ze wilde eigenlijk niet meer, voor haar was het genoeg geweest.
Ze had de dag ervoor tegen mijn oudste zus gezegd “Over drie dagen ben ik er niet meer.
Ik hoop dat ik mijn drie dochters nog zie. En zo niet dan is het ook goed.”
Mijn moeder had eigenlijk al sinds zondag niet meer gegeten en vanaf dat moment ging het ook snel met haar een stuk slechter.
Woensdagochtend overleed ze.
Dat was eigenlijk heel erg plotseling.
Je staat op dat moment ook heel erg emotioneel onder druk.
En dan nog, er moet van alles geregeld worden, de uitvaart, het huis moest leeg, spullen opgeruimd.
Ja en dan anderhalve week later, is het eigenlijk inmens leeg.
Op dat moment dacht ik ja, dan krijg ik weer de ruimte om mijn grote wens en ambitie te volgen en mijn bedrijf neer te zetten.
Op emotioneel vlak heb ik toen eigenlijk niet stil gestaan bij wat het met mij deed.
Ik ging mijn wensen najagen, ik wilde zo graag mijn wandelcoachbedrijf neerzetten en lette ook niet meer op de signalen die mijn lijf aangaf.
Kreeg meer pijn, had meer klachten, ging sporten en ik dacht hoe kan dat nou.
In plaats van dat ik aan het opbouwen ben lijkt het of het steeds slechter met me gaat.
Dat was ook zo! Drie maanden later zat ik met een gigantische terugval van mijn whiplash-klachten.
Ik had niet goed naar mijn lijf geluisterd, niet op de signalen gelet, niet met mijn emoties gedeald.
Te ver over mijn fysieke en emotionele grenzen heen gegaan en ik was moe, heel erg moe en ik had pijn.
Vandaaruit moest ik opnieuw opbouwen.

Verhaal van Jantien

Ik wandelde met Jantien langs het water.
Aan de overkant van de beek zagen en hoorden we een specht.
We konden de specht heel goed zien en volgen.
Hij was een tijdje aan het tikken in het hout en dan rustte hij wat uit.
Het volgende moment hoorde je weer geroffel, hij was op zoek naar voedsel.

Op dat moment stonden we stil bij wat dat betekent voor Jantien als ze fysiek haar grenzen zou kunnen aangeven.
Alsmaar door blijven gaan, was eigenlijk geen optie meer.
Want dat deed ze altijd al.
Om goed te herstellen van een burnout is het van belang dat je activiteiten afwisselt met rust en ontspanning.
Als je dat doet dat dan kun je ook nog wel “gevoed” worden.
Zo kwam het gesprek op signalen die het lichaam afgeeft als het genoeg geweest is.
Als je je persoonlijke grenzen overschrijdt.
Wanneer is het dan eigenlijk genoeg?
Je lijf geeft dat eigenlijk goed aan.
Maar wat nou als je altijd vroeger verteld is dat je niet op je gevoel kunt afgaan?
Zo vertelde Jantien het verhaal van dat haar moeder haar altijd aangaf dat zij wel wist wat goed voor haar was.
Dat had gevolgen op het zelfvertrouwen en het luisteren naar haar gevoel voor Jantien.
Want, ze wist immers niet meer wat nu wel of niet goed was.
Dat had ze nooit geleerd.
Wat is dat nou als je niet meer op je eigen gevoel kunt vertrouwen en je grenzen niet kunt herkenen?
Je verliest het contact met jezelf.
Maar ook anderen weten niet meer waar ze aan toe zijn.

De voordelen van grenzen herkennen en stellen

Een heel groot voordeel van het stellen van je grenzen is dat je minder last hebt van stress.
Dat je dus ook meer energie overhoudt en dat je de dingen ook meer overziet.
Eigenlijk dichter bij jezelf staat.
Mensen leren jou ook weer beter kennen, wie je nou eigenlijk echt bent.
Door het herkennen en stellen van de grenzen krijg je meer zelfvertrouwen en meer zelfrespect.
Daarnaast voel je je tevredener en krijg je ook een positief zelfbeeld.
Een heel groot voordeel: je hebt minder last van de vermoeidheid.

Wat kun je doen om je persoonlijke grenzen te herkennen?

Wat voor mij werkt hoeft natuurlijk niet voor jou te werken.
Het is vooral van belang dat je aan de slag gaat met je eigen persoonlijke grenzen te herkennen en stellen.
Dat is niet makkelijk omdat het een onbewust proces is. Is het eerst van belang dat je er bewust van wordt.

Drie dingen die je kunt doen:

  1. Het gaat niet vanzelf.
    Hou eens een tijdje een logboek bij. 
    Om te kijken wanneer je klachten toenemen, wanneer je vermoeid bent of wanneer je kortaf reageert tegen je collega of je partner.
    Grote kans dat je om dat moment je grenzen overschreden hebt.
    Dit zijn eigenlijk de waarschuwing singnalen van je lichaam.
  2. Vraag iemand in je buurt, een collega, of hij of zij je wil helpen bij het bepalen van je grenzen.
    Soms ziet een ander beter als je een grens over gaat.
    Schakel hulp in.
  3. Neem eens wat wat vaker een micropauze en ga eens je lijf na hoe je je voelt.
    Heb je last van spanning?
    Of realiseer je je dat je eigenlijk kortaf geweest bent naar je collega, je man of je kind?
    Dan zijn dat zijn signalen dat je je grens bent overgegaan.
    Sta er eens bij stil.

Met deze drie tips kun je aan de slag om je grenzen te herkennen en te stellen.
Realiseer je dat het best een langdurig proces is.
Neem kleine stapjes.
Ga er rustig en doelgericht mee aan de slag en geef jezelf de ruimte die ervoor nodig is.
Heb je hulp nodig?
Maak dan vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek voor wandelcoaching.

Delen:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on Pinterest

Maak hier geheel vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek voor wandelcoaching.

Ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Gratis podcast!

Herstelwandeling

Herstel sneller van je vermoeidheid met deze podcast.

Download mijn gratis podcast:

Ontdek hoe je mentale vermoeidheid kunt verminderen en je hoofd helder kunt krijgen.

Je gegevens zijn bij mij veilig. Ik zal ze nooit aan derden verstrekken. Je krijgt ook tweewekelijks een praktische 'Tip van Agnes' voor je herstel en welbevinden.